Ceramiczne bajki – zabawy z gliną dla najmłodszych

Charakterystyka zajęć

Dzieci mają potrzebę wyrażania się przez kształt i kolor – to ich sposób na opowiadanie o swoich przeżyciach, wewnętrznym świecie, uczuciach i pragnieniach. Często nie potrafią mówić o tym za pomocą słów, wtedy glina pomaga im wydobyć to, co jest dla nich ważne. Praca z gliną jest dla dzieci świetną kreatywną zabawą, dzięki której odkrywają swoje możliwości i talenty, realizują fantastyczne pomysły, cieszą się tworzeniem rzeczy pięknych i niepowtarzalnych.

Pradawny rodowód lepienia

Tradycja lepienia z gliny sięga najdawniejszych czasów. W wielu mitologiach pojawia się wątek „stworzenia człowieka z gliny” – może dlatego niektóre użytkowe gliniane naczynia miały w różnych kulturach często ludzkie twarze. Tradycyjne sposoby ręcznego wykonywania przedmiotów z gliny, które pozostały niezmienione od wieków, różnią się w zależności od kultury (Japonia, Chiny, Afryka, Australia, Europa i Stany Zjednoczone). Połączenie rozmaitych metod, stylów i podejść daje nieograniczone możliwości formowania i zdobienia gliny, niezależnie od miejsca, w jakim jest wydobywana.

Dzieci pracują z gliną – korzyści z zajęć

Ceramika to dla dziecka bardzo twórcze doświadczenie, rozwój i zabawa, ale także doskonałe zajęcie terapeutyczne i relaksacyjne. To kontakt z ciekawym materiałem, odkrywanie jego możliwości, doświadczenie zmysłowe. Ręce „mówią nam”, czy glina ma odpowiednią konsystencję, „podpowiadają” nam, jak ją uformować. Praca z gliną skupia, uspokaja, rozwija kreatywność, wyobraźnię i zdolności manualne. Uczy koncentracji, cierpliwości, odpowiedzialności, planowania, współpracy. Pomaga rozwijać świadomość dziecięcych możliwości i wzmocnić poczucie własnej wartości. Dzieci dowiadują się, że mogą i potrafią – czasem uczą się akceptować porażkę.

Gliniana rzeczywistość zaczarowana – tematy zajęć

- poznawanie materiału: ugniatanie (wyrabianie) i lepienie z kulki,

- poznawanie technik i narzędzi: proste lepienie z foremek, proste lepienie z plastrów,

- zdobienie (muszelki, kłoski, trawy, koraliki i koronki)

- baśniowe kwiaty i inne rośliny,

- bajkowe zwierzęta,

- gliniane duchy, smoki i potwory,

- bajkowe zabawki (np. grzechotki)

- figurki bajkowych postaci,

- zaczarowana kuchnia: bajkowe miseczki, talerze, łyżki, widelce i kubeczki,

- prezenty z różnych okazji,

- mozaika – praca wspólna,

- gliniane płaskorzeźby i podstawki,

- ozdobne „morskie” kafelki,

- czarodziejskie amulety i talizmany,

- bajkowa biżuteria: koraliki, bransoletki i zawieszki,

- własne baśniowe pomysły.

Bajkowe opowieści

Historie, które towarzyszą lepieniu,. Np. przy okazji lepienia baśniowych chińskich smoków i opowiadania legendy o czterech chińskich smokach, dzieci mogły także posłuchać trochę o chińskiej ceramice, wypale porcelany, obejrzeć (i podotykać :)) masę porcelanową oraz zobaczyć na zdjęciach wyroby z chińskiej porcelany.  Opowieści, które towarzyszyły nam do tej pory na zajęciach, to m.in.:

  • Miłość do trzech pomarańczy (baśń C. Gozziego, Włochy; dzieci lepiły z wałeczków i malowały owoce-grzechotki)
  • Opowieść o słoniu (fragment poematu Rumiego, Persja-Indie; dzieci lepiły i malowały figurki słoni)
  • Dwa mity o królu Midasie (mit grecki, Grecja; dzieci lepiły, zdobiły i malowały królewską zastawę stołową: łyżki, widelce, talerze)
  • Historia o rozrzutnym kupcu z Bagdadu, który śnił, że jego skarb znajduje się w Kairze (fragment poematu Rumiego, Persja; dzieci lepiły, zdobiły i malowały pudełeczka na skarby)
  • Historia o Manu, wielkiej rybie Wisznu i potopie (mit hinduski, Indie; dzieci lepiły, zdobiły i malowały łódź)
  • Lampa Aladyna (baśń wschodnia; dzieci lepiły i malowały duchy-dżiny)
  • Baśń o słońcu, księżycu i kogucie (baśń hinduska, Indie; dzieci lepiły i malowały słońca z ludzką twarzą)
  • Legenda o inkaskim mieście Słońca (mit Inków, Peru; dzieci lepiły, zdobiły i malowały biżuterię-amulety)
  • Jajo osła (opowieść amerykańska, Ameryka Północna; dzieci lepiły, malowały i zdobiły wielkie jajka)
  • Trzy życzenia (opowieść żydowska I.B. Singera, Polska; dzieci lepiły anioły)
  • Historia Gilgamesza (mit sumeryjski; dzieci rysowały historię-komiks na glinianych tabliczkach)

Dzieci, niezależnie od wieku, bardzo dobrze przyjmują opowiadanie historii. Dopytują o ciąg dalszy, zgadują kolejne wydarzenia. Opowiadanie ma charakter swobodnej gawędy, a nawet rozmowy – zawiera elementy dialogu z uczestnikami zajęć. Z reguły pojawia się już po przedstawieniu tematu, rozdaniu gliny do wyrobienia i rozpoczęciu lepienia. Dzieci mają szansę opowiedzieć także własne czy zapamiętane historie związane z tematem.

Lepienie, malowanie i wypał

Ceramika, którą będziemy robić na naszych zajęciach, polega na lepieniu z gliny ceramicznej, która później często będzie wypalana. Przy wypale trzeba stosować się do określonych zasad ceramicznych, więc wypalać będziemy pojedyncze, wybrane przez dzieci i specjalnie do tego przygotowane prace. Ceramikę wykonywać będziemy bez użycia koła garncarskiego i form odlewniczych. Jest to najstarsza i najbardziej prymitywna metoda, gdzie głównym narzędziem pracy są ręce. Do malowania będziemy używać angob i farb akrylowych, które pozwalają od razu widzieć to, co się namalowało. Prawdziwe farby i szkliwa ceramiczne wymagają większego doświadczenia, mają także w trakcie malowania inne kolory niż po wypaleniu oraz często toksyczne właściwości, dlatego nie będziemy ich stosować.

Nasze warsztaty zostały laureatem w konkursie „Bomba pomysłów – Najlepsze zajęcia plastyczne” organizowanym przez portal MiMamo.pl

Prowadzenie

Wiktoria Rutkowska-  Absolwentka Uniwersytetu Ludowego Rzemiosła Artystycznego, instruktor rękodzieła artystycznego, czeladnik ceramiki dekoracyjnej. Obecnie studiuje Pedagogikę wczesnoszkolną z edukacją plastyczną na Uniwersytecie Warszawskim i realizuje Inną Szkołę Teatralną. Związana z Performerią Warszawy i Teatrem Węgajty.

Pała miłością do kultury ludowej – uczy się tańczyć, odwiedza warsztaty wiejskich mistrzów.
Fascynuje ją siła twórcza ukryta w człowieku i wszelkie możliwości jej wyzwalania. Lubi podróże w nieznane. Jeśli nie ma jej w okolicach Sztukarni to znaczy, że właśnie jest na jakiejś wyprawie:)


Informacje organizacyjne

Najbliższe terminy

Startujemy 19 września 2014

Piątek, godz. 17.30 – 18.30

Przed każdymi zajęciami prosimy

zapisy przez Sprawną Rejestrację. Zapraszamy!

Dodatkowe informacje

Wiek uczestników: 2-5 lat (młodsze dzieci pod opieką rodziców)

Miejsce zajęć: Sztukarnia, ul. Lewicka 10, Warszawa

Prosimy, by dzieci były ubrane swobodnie, niekrępująco – w rzeczy, które mogą się pobrudzić.

Cena

pojedyncze zajęcia: 35 zł

cykl 4 spotkań: 120 zł

szkliwienie oraz dwukrotny wypał (przed i po szkliwieniu), płatny dodatkowo: 4 zł za jeden przedmiot

Regulamin płatności

Twórczy prezent – 5% zniżki na voucher na dowolne warsztaty



Reklama
Reklamy

“Do

architekt Łódź

Najnowsza Brother V3

hospicjum

Centrum Artystyczne Sztukarnia

Stary Mokotów
ul. Lewicka 10/7
02 - 547 Warszawa

t: 48 692 870 303
e: sztukarnia@sztukarnia.pl

godz. otwarcia
pon-sob 12:00 - 20:00


Zapraszamy do mieszczącej
się w naszym budynku
kawiarenki artystycznej!
Nasi Partnerzy
platforma kultury ale kiedy Centrum informacyjno szkoleniowe kocham wies weranda country weranda

Sztukarnia Centrum Artystyczne w Warszawie na Mokotowie oferujące zajęcia dodatkowe: kurs szycia, malarstwa fotografii, decoupage.
Oprócz warsztatów artystycznych, spotkań literackich organizujemy również eventy i imprezy firmowe.
Jeśli chcesz zorganizować wyjątkowe urodziny dla dziecka w Warszawie to Sztukarnia jest odpowiednim miejscem z duszą.