Wykłady z historii sztuki
wykłady dla dorosłych
Joanna Mytkowska, dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, powiedziała kiedyś: „Najważniejsze dla nas jest to, co sztuka i co artyści mogą dać społeczeństwu. Nieraz zaskakując, stawiając pytania, a przede wszystkim – pokazując niewyczerpany potencjał ludzkiej kreatywności, w życiu codziennym często uśpiony przez rutynę i przyzwyczajenia”. Ta intencja stoi również za naszymi wykładami – to nie tylko zapoznanie Uczestników z faktami i ciekawymi historiami na temat sztuki, ale także, wyszukiwanie dróg prowadzących przez bogactwo form, pomysłów, inspiracji, składających się na świat sztuki. To zaproszenie do przyjrzenia się sobie i innym, odnalezienia, tego, co dla nas cenne, a co może dać nam właśnie sztuka. Każdy wykład stanowi odrębną podróż, nie tylko w czasie i przestrzeni (przez wieki, style, kraje), ale także przez różnorodność kultur oraz wyobraźnię twórczą artystów i artystek. Dane zagadnienie stanie się punktem wyjścia, z którego poruszać się będziemy w różnych kierunkach. Nie zabraknie także przestrzeni na wymianę myśli i uwag między Uczestnikami i prowadzącą. W końcu celem naszej podróży jest poznanie różnych punktów widzenia, a także, po prostu, miłe spędzenie czasu.
Joanna Mytkowska, dyrektorka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, powiedziała kiedyś: „Najważniejsze dla nas jest to, co sztuka i co artyści mogą dać społeczeństwu. Nieraz zaskakując, stawiając pytania, a przede wszystkim – pokazując niewyczerpany potencjał ludzkiej kreatywności, w życiu codziennym często uśpiony przez rutynę i przyzwyczajenia”. Ta intencja stoi również za naszymi wykładami – to nie tylko zapoznanie Uczestników z faktami i ciekawymi historiami na temat sztuki, ale także, wyszukiwanie dróg prowadzących przez bogactwo form, pomysłów, inspiracji, składających się na świat sztuki. To zaproszenie do przyjrzenia się sobie i innym, odnalezienia, tego, co dla nas cenne, a co może dać nam właśnie sztuka. Każdy wykład stanowi odrębną podróż, nie tylko w czasie i przestrzeni (przez wieki, style, kraje), ale także przez różnorodność kultur oraz wyobraźnię twórczą artystów i artystek. Dane zagadnienie stanie się punktem wyjścia, z którego poruszać się będziemy w różnych kierunkach. Nie zabraknie także przestrzeni na wymianę myśli i uwag między Uczestnikami i prowadzącą. W końcu celem naszej podróży jest poznanie różnych punktów widzenia, a także, po prostu, miłe spędzenie czasu.
Poznasz bogactwa faktów, historii, różnych technik, znanych artystów i artystek na przestrzeni wieków.
Poznanasz różne punkty widzenia w odniesieniu do problemów pojawiających się w świecie sztuki.
Poznansz zagadnienia dotyczące sztuki – zaczynając od pytania czym ona jest? Czy ma jakieś granice? Czy każdy może być artystą?
Pobudzisz własną kreatywność, poszerzysz horyzonty.
opiekę merytoryczną wykwalifikowanego instruktora
indywidualny rozwój Uczestników
miło spędzony czas
- Fantastyczna moc wyobraźni – O fantastyce, wyobraźni, o tym, jak artyści próbowali ukazywać swój świat wewnętrzny i swoje emocje. Czy człowiek od zawsze lubił tajemnicę? Kiedy powstał pierwszy obraz pokazujący sen?
- Dookoła stołu – o spotkaniach na obrazie, jak świętowano na przestrzeni wieków. Jakie dania pojawiały się na stole?
- A to skandal! – Czy artyści tworzą sztukę, po to, aby oburzać? Słynne historie dzieł sztuki, które wywoływały skrajne emocje, a ich twórcy niekiedy musieli bronić ich w sądzie, dziś zaś, bywają one podziwiane przez miliony ludzi na świecie.
- Jak podróże zmieniły sztukę współczesną? – krótka historia o tym, jak to się stało, że nasza sztuka wygląda dziś tak, a nie inaczej. Jaki wpływ miały na to podróże artystów i stykanie się z ludźmi z innych, niż europejska, kultur?
- Słowa na wolności – o słowach w sztuce wizualnej, ich zaskakującej obecności, również tam, gdzie się ich nie spodziewamy.
- Kobieta do zjedzenia, a kobieta, która widzi i wie – podejście do wizerunku kobiet w sztuce, od czasów, gdy kobieta była jedynie obiektem kontemplacji do czasów współczesnych.
- Czy człowiek jest w 100 procentach człowiekiem? – związek sztuki z naukową wiedzą i rozwojem nowych technologi. Jak odkrycia naukowe inspirują artystów?
- Geometria jako zasada Wszechświata – o harmonii figur geometrycznych, przedstawianiu pojęć abstrakcyjnych za pomocą koła, kwadratu, trójkąta.
- Czy artyście wszystko wolno? – gdzie i czy w ogóle istnieją granice sztuki?
- Czy sztuka zawsze musi być taka poważna? – o żarcie w sztuce.
- Miłosny performans w sztuce – jak emocje związane z relacją z drugim człowiekiem wpływają na tworzoną przez artystów sztukę?
- Czy platońskie idee: piękno, dobro, prawda, są wciąż w sztuce aktualne? – Czy sztuka powinna być piękna? Kiedy to się zmieniło?
- W jaki sposób mózg widzi sztukę? – czy mózg preferuje jakąś formę sztuki? Odkrycia neuroestetyki.
- Bliskość człowieka z naturą – pojęcie wzniosłości w sztuce. Skąd wziął się motyw wiedźm i czy człowiek lubi się bać.
- „Nie ma to jak w domu” – sztuka odwołująca się do przyjemności bycia w domu, intymna, ciepła. Czasem jednak, możemy dostrzec w niej tęsknotę za wielkim światem.
- Historia cienia – skąd się wziął w sztuce cień i co może oznaczać? Jak według legendy powstał rysunek?
- Czy kobiecość to tylko rola do zagrania? – z zagadnień przedstawiania kobiet, oraz tego, jak one same siebie kreowały, w tym selfie-feminizm.
Kurs z Agnieszką Szostakiewicz
15 spotkań x 1,5h
brak terminu
900zł (4 x 225 zł)
1 spotkanie x 1,5h
brak terminu
60 zł
Dzikie Barwy - Aleksandra Bystry
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na kierunku tkanina, specjalność wzornictwo (dyplom magisterski 2011). Zajmuje się tkaniną artystyczną i obiektami tekstylnymi do wystroju wnętrz. Swoje dzieła unikatowe pokazywała na wielu wystawach krajowych i zagranicznych, jest laureatką kilku nagród. Do 2018 roku mocno związana z tkaniną artystyczną i użytkową, działała głównie jako projektantka (pod panieńskim nazwiskiem Richert). Założyła kilka marek, w ramach których projektowała i produkowała miękkie meble, rzeźby tekstylne, panele akustyczne do wnętrz oraz tkaniny dekoracyjne o charakterze unikatowym.
Obecnie, od 2014 roku prowadzi działalność projektową i edukacyjną, w ramach założonej przez siebie pracowni DZIKIE BARWY http://dzikiebarwy.com/ Pracownia prowadzi w całym kraju autorskie warsztaty artystyczno-edukacyjne związane z tkaniną użytkową i unikatową. Współpracuje także z branżą tekstylną i modową w tworzeniu kolekcji farbowanych barwnikami roślinnymi. Aleksandra Bystry z zamiłowaniem upowszechnia dawne techniki barwienia, drukowania tkanin i naturalne sposoby kreacji tekstyliów. Pokazuje, że tkanina jest elementem codzienności i otacza ludzi od wieków. Korzysta z wiedzy dawnej i zasobów natury, szczególnie bliski jest jej temat roślin barwierskich. Pisze bloga o świadomej pracy z tkaniną, tworzeniu w bliskości z przyrodą, botanice, sztuce i farbowaniu włókien. Jest autorką ilustrowanego podręcznika o naturalnym farbowaniu tkanin "Dzikie barwy. O naturalnym farbowaniu tkanin roślinami" (2019), książka w 2022 roku została przetłumaczona na język angielski.
Berenika Kowalska
Berenika jest aktywnie działającą młodą artystką-malarką, zdobywającą nagrody i uznanie w kraju i za granicą. W 2014 roku ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. Zbigniewa Bajka. W międzyczasie, w ramach wymiany międzyuczelnianej “MOST” chodziła również na zajęcia na ASP w Warszawie w pracowni Leona Tarasewicza. Przez Radę Wydziału Akademii w Krakowie była wielokrotnie wyróżniana za osiągnięcia w malarstwie, rysunku i tkaninie artystycznej. W 2014 roku otrzymała stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a w 2017 reprezentowała Polskę na JCE Biennale - Europejskim Biennale Młodych. W tym samym roku otrzymała również stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W 2017 roku jej obraz został zakupiony przez Muzeum Narodowe w Gdańsku. W 2019 roku w ramach projektu Shiro Oni Studio Art Residency działała i malowała w Japonii.
Berenika od 2012 roku nieprzerwanie bierze udział w wielu wystawach, zarówno w Polsce, jak i Niemczech, Danii, Hiszpanii i Francji. Jej obrazy są podziwiane na całym świecie nie bez powodu - tworzy niesamowite, przyciągające kompozycje.
Agnieszka Szostakiewicz
Absolwentka Instytutu Historii Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, wykładowczyni akademicka na Wydziale Sztuki Mediów na warszawskiej ASP, a wcześniej również w Studium Fotografii ZPAF-u oraz na Wydziale Kulturoznawstwa SWPS w Warszawie.
Skupiona na nauczaniu, sztuce i rozwoju, pełna pasji i zaangażowania, prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych, zarówno w tematach związanych z tworzeniem jak i z samoakceptacją, rezygnacją z perfekcjonizmu oraz szeroko pojętym rozwojem. W przeszłości związana przez dwanaście lat z Zachętą Narodową Galerią Sztuki, współpracowała i współtworzyła wystawy m.in. w Instytucie Awangardy, na warszawskim Jazdowie. Współorganizatorka Targów Młodej Sztuki MOST. Performerka, artystka i trenerka rozwoju osobistego.
Jako Event Manager w Sztukarni zajmuje się Działem Biznesu, przygotowując ofertę warsztatów integracyjnych oraz eventów. Pisze również scenariusze zajęć, warsztatów oraz półkolonii. Prowadzi kursy przygotowawcze z zagadnień teoretycznych do liceów plastycznych oraz do matury z historii sztuki. Jest również instruktorką autorskiego kursu artfulness.
Kasia Skoczylas
absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu na kierunku fotografia, który charakteryzuje się interdyscyplinarnością. Głównymi mediami, które na nim eksplorowała to instalacja, rzeźba oraz wideo. Przez rok uczęszczała również na studium z grafiki projektowej w Warszawskiej Szkole Fotografii i Grafiki Projektowej. Na co dzień współtworzy studio projektowe SIUP. Media, które są jej najbliższe to ceramika i tkanie dywanów metodą tuftingu. Ceramiką zajmuje się od 2020 roku, prowadzi regularnie warsztaty. To co najbardziej interesuje ją w pracy z gliną to zabawa i eksperyment. Lubi tworzyć nieoczywiste narracje i zarażać tym innych. W pracy warsztatowej stawia na samodzielną eksplorację ze swoim wsparciem technicznym.
Emilia Dragosz
Artystka-malarka, pochodząca z domu artystów i rzemieślników.
Ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Sztuk Pięknych w Kielcach ze specjalizacją Stare techniki malarskie i pozłotnicze.
Jest absolwentką Wydziału Malarstwa na Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończyła w 2013 i w tym samym roku jej prace znalazły się na wystawie Najlepszych Dyplomów ASP w Krakowie. Po studiach artystycznych przez rok pracowała przy konserwacji malarstwa i mebli w Dubaju. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od wielu lat tworzy we własnej pracowni, tworzy intensywne, kolorowe, wielkoformatowe obrazy i uczestniczy w wystawach indywidualnych i zbiorowych. W 2016 roku zdobyła wyróżnienie w konkursie o Grand Prix Fundacji Franciszki Eibisch. W 2019 jej obraz został zakupiony przez Muzeum Narodowe w Gdańsku.
Mimo studiów na wydziale malarstwa i codziennej malarskiej pracy, Emilia na równi kocha rysunek i uważa go za podstawę wszelkiego tworzenia.
Od września 2022 Emilia prowadzi również zajęcia z rysunku i malarstwa dla klas 4-6, chcąc zmieniać podejście dzieci do sztuki i wierząc, że następne pokolenia będą wchodzić do muzeów z chęcią i zaciekawieniem. Uczy dzieci otwartości na nowe techniki i posiłkuje się elementami eksperymentu artystycznego, tak aby każde zajęcia rozbudzały w nim talent i chęć tworzenia.