Szkoła Twórczego Pisania – Gatunki dziennikarskie

Charakterystyka zajęć

Opanowanie technik „gatunków dziennikarskich” to kurs dla tych, którzy pragną pogłębić pisanie NONFICTION, czyli pozornie nie związane z pisaniem literatury pięknej.

Celem kursu jest jednak obalenie tezy, że obie te gałęzie są zdecydowanie rozbieżne. Gdy np. piszemy esej, reportaż czy wywiad okazuje się, że wykorzystanie umiejętności zaczerpniętych z fikcji literackiej może wzbogacić i ubarwić kreowany przekaz, wystarczy sięgnąć po zdobycze sztuki dialogu lub opisu. Wokół gatunków Nonfiction powstają oczywiście pytania specyficzne dla dziennikarskiego ujmowania spraw. Chodzi tu o stosunek prawdy do fikcji, o aspekt moralny powstających tekstów, które czasem bazują na ludzkim cierpieniu; o poziom wnoszonego w narracje skandalu, któremu zdają się sprzyjać media, powinność społeczną w naświetlaniu pewnych skrywanych problemów; umiejętność uchwycenia równowagi pomiędzy warstwą informacyjną i opiniotwórczą tekstu. Zajęcia opierają się na doskonaleniu warsztatu dziennikarskiego. Towarzyszyć im będą jednak nieodłącznie lektury, które powinny stać się źródłem inspiracji i pretekstem do prowadzenia konstruktywnych dyskusji.

Program zajęć

INSPIRCJA
Gromadzenie materiału, praca „badawcza”, dziennikarstwo podróżnicze, sztuka tworzenia notatników ale także niezastąpiona rola lektur w procesie poszukiwania inspiracji.

UNIWERSALIZM
Właściwy wybór tematu plus nadanie historii rangi uniwersalnej. Jeden z problemów obecnych w jednym miejscu może być analogiczny do podobnego ale innego problemu w innej części świata. Z opowieścią jednego człowieka może się utożsamić drugi człowiek.

STYL
Praca nad wypracowaniem własnego, rozpoznawalnego stylu. Szczególna dbałość o język.

KOMPOZYCJA
Uporządkowanie tekstu. Formuła wstępu, rozwinięcia i zakończenia. Właściwe rozłożenie dramaturgicznych akcentów.

HIERARCHIA
Uwypuklenie zdarzeń które są najważniejsze, wytłumaczenie dlaczego są tak ważne.

SELEKCJA
Dokonanie wyboru: które ze zgromadzonych materiałów wykorzystać a, które odrzucić. A także, generalnie, które fakty i problemy opisać, a które pominąć.

INTERPRETACJA
Interpretacja to po części przyjęcie na siebie odpowiedzialności za ukazanie wydarzeń, w pewnym określonym świetle. Piszący przekazuje swoją opinię na temat opisywanych problemów, przemawia w swoim imieniu. Informacja bezosobowa może prowadzić do zagubienia czytelnika, którego wiedza na dany temat jest na ogół znacznie skromniejsza niż wiedza reportera.

REFLEKSJA

Argumentacja racjonalna powinna być bronią przeciwko próbie stosowania manipulacji przez reportera. Tekst powinien działać nie tylko na emocje czytelnika, ale także zmuszać go myślenia. Piszący powinien umieć uzasadnić swoje poglądy, tym samym przedstawić problem w sposób pogłębiony.

POSTAĆ
Wizerunek postaci powinien być wypadkową przeprowadzonych wywiadów i uważnej obserwacji, uwzględniającej mowę ciała, sposób mówienia i zachowywania się człowieka. Należy go opisać tak aby historia była wiarygodna, a równocześnie potrafiła zaciekawić czy zaintrygować czytelnika. Dobrze jeśli postać jest przy tym nośnikiem jakiegoś przesłania. Ale ważne też by nie przesłonić jednostkowego człowieka, ideą, którą głosi, lub sprawą, której jest oddany.

LITERACKIE OBRAZY
Wskazane jest widzenie obrazem : detal plus tło. Uświadomienie sobie w jaki sposób przedmiot, szczegół, detal zamienia się w symbol i zaczyna działać na poziomie metaforycznym, którego sens przekracza znacznie zwykłe, codzienne działanie tego przedmiotu. Przez tło rozumiem ukazanie sytuacji w szerszym kontekście, z uwzględnieniem jej środowiska czy historii.

PORTRETOWANIE MIEJSC
Wydobywanie z opisywanych miejsc, tylko im właściwego nastroju, niepowtarzalnej atmosfery, specyficznego klimatu. Rola opisów bazujących na wrażeniach zmysłowych, pozwalających na uobecnienie tego co w danej chwile jest nieobecne.

PAMIĘĆ
Pamięć w procesie tworzenia pełni często funkcję nieco zniekształcającą rzeczywistość. Ale równocześnie, bywa, że dopiero z dalszej perspektywy czasowej widzimy jaki prawdziwy wydźwięk miało dane wydarzenie, możemy widzieć sprawy bardziej całościowo, a co za tym idzie bardziej obiektywnie. Interesuje nas też zagadnienie jak pisanie na gorąco, w momencie gdy reporter znajduje się w sercu wydarzeń ma się do pisania z dystansu, zarówno przestrzennego jak i czasowego, co w końcu sprowadza się do pisania wyposażonego w dystans emocjonalny.

NIE TYLKO FAKTY
Poszukiwanie przyczyn wydarzeń i odkrywanie motywacji ludzi biorących w nich udział przeciwstawia się pisaniu powierzchownemu, ograniczającemu się do suchych faktów.

PRAWDA
Czyli o wielości prawd na każdy temat. Zbliżyć się do odtworzenia rzeczywistości można się tylko dzięki wysłuchaniu racji wszystkich stron, co jest możliwe dzięki uruchomieniu techniki różnych punktów widzenia.

MINIMALIZM
Jak przedstawić zdarzenia w sposób skondensowany, czyli przy minimum środków uzyskać maksimum efektu.

PROSTOTA
Jak ukazywać problemy w sposób jasny i klarowny? Jak zadbać o czytelność i zrozumiałość tekstu.

OBECNOŚĆ ELEMENTÓW FIKCYJNYCH W PISANIU NON-

FICTION- podsumowanie

AUTOKOREKTA

Prowadzenie

Anna Olyinyk (Szlagowska) – absolwentka MISH. Obroniła doktorat  pod tytułem „Dźwięk w poezji Józefa Czechowicza” na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Zajmuje się problemem szeroko rozumianej integracji sztuk, zwłaszcza muzyki i literatury. Od wielu lat realizuje autorski program warsztatów kreatywności dla dzieci oraz warsztatów twórczego pisania dla dorosłych. Poetka, autorka opowiadań i bajek  a także tłumaczeń poezji angielsko –  i niemieckojęzycznej.  Publikowała w „Pamiętniku literackim”, „Literaturoznawstwie”, „Opcjach”  i  „Autografie”, w „Literacjach” oraz czasopiśmie internetowym „Muzykalia”. Obecnie współpracuje z  czasopismem „Literacje”. Jej pasją jest pisanie i wszystko, co może stanowić dla niego inspiracje: tematyka egzystencji, estetyka, literatura piękna, muzyka, malarstwo, kino, teatr i podróże.  Otwarta na drugiego człowieka, realizuje się w dialogu ze światem.  Obecnie przygotowuje do druku drugi tomik poezji, który powinien się ukazać jesienią tego roku.

Opinie uczestników

Anita“Sama jestem uczestnikiem dwóch proponowanych warsztatów (“Warsztaty twórczego pisania”, “Jak czytać malarstwo?”). Uważam, że jest to bardzo ciekawa i unikatowa oferta. Z radością zobaczyłam, że są zajęcia inne niż nauka języków, aerobik, tańce, pilates itd. Zajęcia trafiają w moje oczekiwania i są bardzo inspirujące. Chętnie będą uczestniczyć w kolejnych cyklach z obu tematów.
Pozdrawiam, gratuluję pomysłu, życzę wytrwałości i wielu uczestników.”
Gabriela“Od mniej więcej pół roku jestem regularną uczestniczką “Warsztatów twórczego pisania”. Zajęcia te są naprawdę wyjątkowe. Dla mnie osobiście, stały się niemal punktem zwrotnym. Dosłownie zmieniły moje życie, ponieważ zainspirowana nimi zaczęłam pisać bloga poetycko/literackiego, dzięki któremu dostałam nową pracę i moje życie wywróciło się o 180 stopni – na lepsze:) oto efekty;)
Mój blog: Fragmenty myśli
ludzie radość pasja tworzenia sztuka

Centrum Artystyczne Sztukarnia
ul. Odolańska 60
02-562 Warszawa
NIP 542 264 64 83
48 692 870 303

sztukarnia@sztukarnia.pl

GODZINY OTWARCIA
Biuro:
pn.- pt. 9.00 - 17.00
Centrum Artystyczne:
pn.- pt. 9.00 - 20.00
sob.- niedz. 9.00 - 19.00

mapka dojazdowa
Nr konta: Inteligo 50 1020 5558 1111 1811 8560 0011
platforma kultury ale kiedy Centrum informacyjno szkoleniowe kocham wies weranda country weranda

Copyright © 2017 Sztukarnia.pl Centrum Artystyczne Warszawa | Polityka prywatności i Cookies

Realizacja i utrzymanie Mitelecom Marketing Internetowy  

FacebookGoogle+RSS