Charakterystyka

Warsztaty kaligrafii to nie tylko nauka różnych krojów liter. To także ćwiczenie koncentracji, pamięci i spostrzegawczości. Ręczne pisanie aktywuje te same obszary mózgu, które działają podczas gry na instrumentach muzycznych. Ponadto kaligrafia niesie ze sobą odpoczynek i odprężenie. 
 
Warsztaty są podzielone na kilka sesji, każda z nich to podróż do innego miasta, poznanie nowego kroju pisma i sylwetki słynnej postaci związanej z danymi literami. Odwiedzimy Monte Cassino, gdzie poznamy uncjałę, Akwin, gdzie spróbujemy pisma gotyckiego oraz copperplate, a także Kraków, w którym zmierzymy się z frakturami inaczej zwanymi szwabachą. Uczestnicy będą mogli wybrać, czy chcą poświęcić taką samą uwagę wszystkim zaprezentowanym w trakcie spotkania krojom, czy skoncentrować się na jednym z nich.

Kurs skierowany jest do osób, które chcą poprawić charakter pisma – trenowanie kaligrafii zawsze będzie dobroczynnie wpływać na nasz codzienny sposób pisania. Sprawi przyjemność również osobom, które chcą kaligrafię wykorzystać w swoim życiu zawodowym – w szkole, w grafice, w projektowaniu, w bibliotece. To także szansa, by poszerzyć swoje wiadomości o historię pisma i manuskrypty. Zajęcia adresowane są  zarówno do osób początkujących, jak i tych bardziej zaawansowanych.

Program

Monte Cassino
Pierwsze kroki z kaligrafii będziemy stawiać pod okiem św. Benedykta, ucząc się uncjały. Uncjała bardzo często była pierwszym pismem przedstawianym adeptom kaligrafii dopiero co poznającym właściwości szerokiej stalówki. Prawie wszystkie litery są czytelne i zrozumiałe dla dzisiejszych czytelników, czego nie można zawsze powiedzieć o kolejnych krojach. Prosta w wykonaniu i elegancka w swojej skromności jest wspaniałym pismem do wykorzystania w dzisiejszych czasach. Uncjała jest pismem majuskułowym, a to onaczy, że składa się tylko z wielkich liter. W czasach starożytnych tekst układano w kolumny oraz stosowano scriptio continua, cobyoznaczałopisanieniemniejniewięcejalewłaśniewtensposób (przecinków nie było). Podczas warsztatów omówimy zaokrągloną uncjałę z IV wieku, a także bardziej dekorowaną wersję z VIII wieku.
 
Akwin
Pismo scholastyczne, czyli gotyk pod dyktando Doktora Anielskiego. Nazwa brzmi nieznajomo? A to przecież stare poczciwe pismo gotyckie, które występuje także pod nazwami Blackletter, czarne pismo, gotyk, tekstura, textus quadratus... Jak w architekturze mury pięły się wysoko i smukle ku niebu, tak też i liternictwo zmniejszyło znacznie światło, ścieśniło się i wystrzeliło w górę, niczym wimpergi gotyckiej katedry, zaś łuki zastąpione zostały kreskami złamanymi. Na zajęciach zajmiemy się przepisywaniem tekstów św. Tomasza z Akwinu, czyli Doktora Anielskiego, do wyboru zaś obok wersji podstawowej gotyku będziemy mieli teksturę precyzyjną (inaczej bez stópek), teksturę z Przepięknych Godzinek Księcia de Berry oraz teksturę z Luttrell Psalter.

Kraków       
Fraktura, czyli bliżej nam do baroku niż gotyku. Fraktura wyewoluowała z pisma gotyckiego, jest jego późną formą. W historii pisma możemy zauważyć pewne analogie z architekturą - półokrągłe romańskie okna przypominają łuki uncjały, pnące się w górę strzeliste litery tekstury przypominają gotyckie katedry, zaś ostatnia faza gotyku zwana gotykiem płomienistym, pozwala nam odnaleźć podobieństwo z literami fraktury. Fractus po łacinie oznacza "złamany" i choć złamane kreski są w wielu pismach gotyckich, to tylko tę późną, niemiecką XVI-wieczną odmianę pisma nazywamy frakturą, choć warto zaznaczyć, że bardzo często występuje także pod nazwą szwabacha. W tej podróży na południe Polski poznamy litery fraktury wzorowane na Mszale biskupa Erazma Ciołka, manuskrypcie stworzonym w Polsce.

Cena i czas trwania

niedziela w godzinach 10:00-17:00
 
termin: 13 lutego 2022
 
harmonogram zajęć:
10:00-11:30 warsztat
11:30-11:45 przerwa kawowa
11:45-13:15 warsztat
13:15-13:45 przerwa obiadowa
13:45-15:15 warsztat
15:15-15:30 przerwa kawowa
15:30-17:00 warsztat
 
Cena: 320 zł za 6 godzin warsztatowych.
Gwarancją rezerwacji miejsca jest wpłata zaliczki w wysokości 200 zł, pozostałą część kwoty należy wpłacić najpóźniej tydzień przed rozpoczęciem zajęć.
(cena zawiera wszystkie narzędzia oraz materiały, dwa wegańskie obiady dwudaniowe, przekąski i napoje podczas przerw kawowych)

Prowadzący

Grzegorz Barasiński

kaligraf, religioznawca, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes Polskiego Towarzystwa Kaligraficznego. Kaligrafuje alfabetem łacińskim, rosyjskim, hebrajskim, odtwarza historyczne pergaminy, szczególnie zajmuje się religijnym i mistycznym wymiarem pięknego pisania ksiąg świętych oraz pismem wykorzystywanym i nauczanym w pierwszych klasach szkół podstawowych. Interesuje się i zgłębia wszelkie dziedziny związane z kaligrafią - paleografia, historia sztuki, pergaminiarstwo, iluminatorstwo, historia pisma. Założyciel Krakowskiej Szkoły Kaligrafii, Iluminatorstwa i Dziedzin Pokrewnych.

Rezerwacja

ul. Odolańska 60
02-562 Warszawa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 692 870 303

godziny otwarcia: 
pn.-pt. 9.00-20.00
sb.-ndz. 10.00-18.00 

Śledź nas

Dołącz do naszego newslettera


Realizacaj: Asearch.pl | Sztukarnia 2020