Charakterystyka

Wakacje zazwyczaj sprzyjają podróżom, ale my naszą podróż odbędziemy zamykając się w ogrodzie i dzierżąc pióro w dłoni. Warsztaty kaligrafii to nie tylko nauka różnych krojów liter, takie zajęcie swoimi korzyściami znacznie przekracza sferę umiejętności manualnych, albo wiedzę o historii. Kaligrafując poprawiamy koncentrację, pamięć, spostrzegawczość, wyćwiczymy się w cierpliwości, ale także w pokorze. Ręczne pisanie aktywuje te same obszary mózgu, które działają podczas gry na instrumentach muzycznych. Ponadto kaligrafia niesie ze sobą odpoczynek i odprężenie. W ostatni weekend lipca zapraszamy do Sztukarni na długą podróż – w ten weekend Uczestnicy kursu będą mogli rozpocząć swoją przygodę z kaligrafią.
 
Warsztaty są podzielone na kilka sesji, każda z nich to podróż do innego miasta, poznanie nowego kroju pisma i sylwetki słynnej postaci związanej z danymi literami. Odwiedzimy Monte Cassino, gdzie poznamy uncjały, Akwin, gdzie spróbujemy pisma gotyckiego oraz copperplate, a także Kraków, w którym zmierzymy się z frakturami inaczej zwanymi szwabachą. Uczestnicy będą mogli wybrać, czy chcą poświęcić taką samą uwagę na wszystkie, zaprezentowane im w trakcie spotkania, kroje, czy może zdecydują się zabawić dłużej na którymś z mijanych przystanków.

Warsztat dedykowany jest osobom, które chcą spędzić weekend w twórczy sposób na zajęciu, które stawia intelektualne wyzwania. Powstał z myślą o tych, którzy chcą poprawić charakter pisma – trenowanie kaligrafii zawsze będzie dobroczynnie wpływać na nasz codzienny sposób pisania. Kurs sprawdzi się również osobom, które chcą kaligrafię wykorzystać w swoim życiu zawodowym – w szkole, w grafice, w projektowaniu, w bibliotece. Sprawi przyjemność tym, którzy chcą poszerzyć swoje wiadomości o historii pisma i manuskryptach. Kurs powstał z myślą o osobach początkujących, jeśli, jednak, ktoś już kiedyś pisał, poziom zadań zostanie dopasowany do jego możliwości.

Program

Monte Cassino
Pierwsze kroki z kaligrafii będziemy stawiać pod okiem św. Benedykta, ucząc się uncjały. Uncjała bardzo często była pierwszym pismem przedstawianym adeptom kaligrafii dopiero co poznającym właściwości szerokiej stalówki. Prawie wszystkie litery są czytelne i zrozumiałe dla dzisiejszych czytelników, czego nie można zawsze powiedzieć o kolejnych krojach. Prosta w wykonaniu i elegancka w swojej skromności jest wspaniałym pismem do wykorzystania w dzisiejszych czasach. Uncjała jest pismem majuskułowym, a to onaczy, że składa się tylko z wielkich liter. W czasach starożytnych tekst układano w kolumny oraz stosowano scriptio continua, cobyoznaczałopisanieniemniejniewięcejalewłaśniewtensposób (przecinków nie było). Podczas warsztatów omówimy zaokrągloną uncjałę z IV wieku, a także bardziej dekorowaną wersję z VIII wieku.
 
Akwin
Pismo scholastyczne, czyli gotyk pod dyktando Doktora Anielskiego. Nazwa brzmi nieznajomo? A to przecież stare poczciwe pismo gotyckie, które występuje także pod nazwami Blackletter, czarne pismo, gotyk, tekstura, textus quadratus... Jak w architekturze mury pięły się wysoko i smukle ku niebu, tak też i liternictwo zmniejszyło znacznie światło, ścieśniło się i wystrzeliło w górę, niczym wimpergi gotyckiej katedry, zaś łuki zastąpione zostały kreskami złamanymi. Na zajęciach zajmiemy się przepisywaniem tekstów św. Tomasza z Akwinu, czyli Doktora Anielskiego, do wyboru zaś obok wersji podstawowej gotyku będziemy mieli teksturę precyzyjną (inaczej bez stópek), teksturę z Przepięknych Godzinek Księcia de Berry oraz teksturę z Luttrell Psalter.

Londyn
Kursywa angielska, zwana również pismem copperplate, jest uznawana za jeden z najpiękniejszych krojów liter. Nazwa wywodzi się od grawerowania na miedzianej płytce (ang. a copper plate). Na warsztatach nauczymy się pisać stalówkami typu fleks, czyli fleksującymi (elastycznymi). Pismo copperplate w przemyślany sposób rozwinęło wcześniejsze rozwiązania łączenia liter i szybkiego pisania (choćby w takim piśmie jak italika), natomiast dzięki zastosowaniu oryginalnego sposobu tworzenia kresek grubych i cienkich (to znaczy przez naciskanie narzędzia podczas ruchu w dół) stało się wręcz istotą kaligrafii - połączenie piękna, logiki i użyteczności, albowiem copperplate został stworzony nie tylko dla szybkiego pisania, ale i też szybkiego czytania. Technikę copperplate'a przejęły inne pisma, takie jak kurrenta, pismo spencerskie, nowożytna cyrylica. Copperplate może też pojawić się pod nazwą pismo angielskie, kursywa angielska, pismo rondowe, rondówka, a po angielsku English Round Letter, Ladies' Hand, Engrossers' Script, Engravers' Script. Mistrzem prowadzącym nas po meandrach copperplate'a będzie George Bickham.
  
Kraków       
Fraktura, czyli bliżej nam do baroku niż gotyku. Fraktura wyewoluowała z pisma gotyckiego, jest jego późną formą. W historii pisma możemy zauważyć pewne analogie z architekturą - półokrągłe romańskie okna przypominają łuki uncjały, pnące się w górę strzeliste litery tekstury przypominają gotyckie katedry, zaś ostatnia faza gotyku zwana gotykiem płomienistym, pozwala nam odnaleźć podobieństwo z literami fraktury. Fractus po łacinie oznacza "złamany" i choć złamane kreski są w wielu pismach gotyckich, to tylko tę późną, niemiecką XVI-wieczną odmianę pisma nazywamy frakturą, choć warto zaznaczyć, że bardzo często występuje także pod nazwą szwabacha. W tej podróży na południe Polski poznamy litery fraktury wzorowane na Mszale biskupa Erazma Ciołka, manuskrypcie stworzonym w Polsce.

Cena i czas trwania

sobota i niedziela w godzinach 10:00-18:00
 
terminy: 31.07-1.08
 
harmonogram zajęć:
10:00-11:30 warsztat
11:30-12:00 przerwa kawowa
12:00-13:30 warsztat
13:30-14:30 przerwa obiadowa
14:30-16:00 warsztat
16:00-16:30 przerwa kawowa
16:30-18:00 warsztat
 
cena: 560 zł za 16 godzin kursu 
gwarancją rezerwacji miejsca jest wpłata zaliczki w wysokości 100 zł, pozostałą część kwoty należy wpłacić w dniu rozpoczęcia kursu
(cena zawiera wszystkie narzędzia i materiały, dwa obiady dwudaniowe vege, przekąski i napoje podczas przerw kawowych)
 
miejsce: ogród Sztukarni przy ul. Odolańskiej 60 w Warszawie
(przy niepogodzie zajęcia odbywają się w budynku) 
 

Prowadzący

Grzegorz Barasiński

kaligraf, religioznawca, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes Polskiego Towarzystwa Kaligraficznego. Kaligrafuje alfabetem łacińskim, rosyjskim, hebrajskim, odtwarza historyczne pergaminy, szczególnie zajmuje się religijnym i mistycznym wymiarem pięknego pisania ksiąg świętych oraz pismem wykorzystywanym i nauczanym w pierwszych klasach szkół podstawowych. Interesuje się i zgłębia wszelkie dziedziny związane z kaligrafią - paleografia, historia sztuki, pergaminiarstwo, iluminatorstwo, historia pisma. Założyciel Krakowskiej Szkoły Kaligrafii, Iluminatorstwa i Dziedzin Pokrewnych.

Rezerwacja

ul. Odolańska 60
02-562 Warszawa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 692 870 303

godziny otwarcia: 
pn.-pt. 9.00-20.00
sb.-ndz. 10.00-18.00 

Śledz nas

Dołącz do naszego newslettera


Realizacaj: Asearch.pl | Sztukarnia 2020