1. Dlaczego piszemy to, co chcemy pisać i dla kogo. Jakie konwencje, gatunki i tonacje literatury interesują nas najbardziej. Konstruowanie opowieści: tworzenie zarysu fabuły, szkicu głównego bohatera, bohaterów drugoplanowych.
2. Jak znaleźć temat? O czym pisać? Gdzie szukać inspiracji: w literaturze, w prasie, telewizji czy internecie, w historii, w życiu? Ćwiczenia nad wyrazistością opisu, charakterystyki postaci, wydarzeń.
3. Właściwości języka. Jakie słowa dobierać, żeby stworzyć przejrzysty tekst? Jakie właściwości mają poszczególne części mowy? Jak wyrobić sobie nawyki świadomego i krytycznego czytania własnych tekstów?
4. Ćwiczenia dotyczące środków stylistycznych. Które z nich w jakich okolicznościach wnoszą coś ważnego do tekstu, a które nie? Czy lepiej dążyć do zwięzłości, czy do ozdobności? Jak stylizować narrację i dialogi, żeby nie wyszło sztucznie?
5. Próbki pisarskie - stworzenie utworu, który będzie początkiem dalszej samodzielnej pisarskiej działalności. Omówienie utworów i wyposażenie każdego z uczestników w zestaw pożytecznych wskazówek dla własnej pracy twórczej.