Charakterystyka

Kurs odbywa się w ramach inicjatywy
Let's art! - kursy artystycznego rozwoju dla dorosłych 
 

Ferie zazwyczaj sprzyjają podróżom, ale my naszą podróż odbędziemy, zamykając się w pracowni i dzierżąc pióro w dłoni. Warsztaty kaligrafii to bowiem nie tylko nauka różnych krojów liter. To także ćwiczenie koncentracji, pamięci i spostrzegawczości. Ręczne pisanie aktywuje te same obszary mózgu, które działają podczas gry na instrumentach muzycznych. Ponadto kaligrafia niesie ze sobą odpoczynek i odprężenie. 
 
Warsztaty są podzielone na kilka sesji, każda z nich to podróż do innego miasta, poznanie nowego kroju pisma i sylwetki słynnej postaci związanej z danymi literami. Odwiedzimy Monte Cassino, gdzie poznamy uncjałę, Akwin, gdzie spróbujemy pisma gotyckiego oraz copperplate, a także Kraków, w którym zmierzymy się z frakturami inaczej zwanymi szwabachą. Uczestnicy będą mogli wybrać, czy chcą poświęcić taką samą uwagę wszystkim zaprezentowanym w trakcie spotkania krojom, czy skoncentrować się na jednym z nich.

Kurs skierowany jest do osób, które chcą poprawić charakter pisma – trenowanie kaligrafii zawsze będzie dobroczynnie wpływać na nasz codzienny sposób pisania. Sprawi przyjemność również osobom, które chcą kaligrafię wykorzystać w swoim życiu zawodowym – w szkole, w grafice, w projektowaniu, w bibliotece. To także szansa, by poszerzyć swoje wiadomości o historię pisma i manuskrypty. Zajęcia adresowane są  zarówno do osób początkujących, jak i tych bardziej zaawansowanych.

Program

Monte Cassino
Pierwsze kroki z kaligrafii będziemy stawiać pod okiem św. Benedykta, ucząc się uncjały. Uncjała bardzo często była pierwszym pismem przedstawianym adeptom kaligrafii dopiero co poznającym właściwości szerokiej stalówki. Prawie wszystkie litery są czytelne i zrozumiałe dla dzisiejszych czytelników, czego nie można zawsze powiedzieć o kolejnych krojach. Prosta w wykonaniu i elegancka w swojej skromności jest wspaniałym pismem do wykorzystania w dzisiejszych czasach. Uncjała jest pismem majuskułowym, a to onaczy, że składa się tylko z wielkich liter. W czasach starożytnych tekst układano w kolumny oraz stosowano scriptio continua, cobyoznaczałopisanieniemniejniewięcejalewłaśniewtensposób (przecinków nie było). Podczas warsztatów omówimy zaokrągloną uncjałę z IV wieku, a także bardziej dekorowaną wersję z VIII wieku.
 
Akwin
Pismo scholastyczne, czyli gotyk pod dyktando Doktora Anielskiego. Nazwa brzmi nieznajomo? A to przecież stare poczciwe pismo gotyckie, które występuje także pod nazwami Blackletter, czarne pismo, gotyk, tekstura, textus quadratus... Jak w architekturze mury pięły się wysoko i smukle ku niebu, tak też i liternictwo zmniejszyło znacznie światło, ścieśniło się i wystrzeliło w górę, niczym wimpergi gotyckiej katedry, zaś łuki zastąpione zostały kreskami złamanymi. Na zajęciach zajmiemy się przepisywaniem tekstów św. Tomasza z Akwinu, czyli Doktora Anielskiego, do wyboru zaś obok wersji podstawowej gotyku będziemy mieli teksturę precyzyjną (inaczej bez stópek), teksturę z Przepięknych Godzinek Księcia de Berry oraz teksturę z Luttrell Psalter.

Londyn
Kursywa angielska, zwana również pismem copperplate, jest uznawana za jeden z najpiękniejszych krojów liter. Nazwa wywodzi się od grawerowania na miedzianej płytce (ang. a copper plate). Na warsztatach nauczymy się pisać stalówkami typu fleks, czyli fleksującymi (elastycznymi). Pismo copperplate w przemyślany sposób rozwinęło wcześniejsze rozwiązania łączenia liter i szybkiego pisania (choćby w takim piśmie jak italika), natomiast dzięki zastosowaniu oryginalnego sposobu tworzenia kresek grubych i cienkich (to znaczy przez naciskanie narzędzia podczas ruchu w dół) stało się wręcz istotą kaligrafii - połączenie piękna, logiki i użyteczności, albowiem copperplate został stworzony nie tylko dla szybkiego pisania, ale i też szybkiego czytania. Technikę copperplate'a przejęły inne pisma, takie jak kurrenta, pismo spencerskie, nowożytna cyrylica. Copperplate może też pojawić się pod nazwą pismo angielskie, kursywa angielska, pismo rondowe, rondówka, a po angielsku English Round Letter, Ladies' Hand, Engrossers' Script, Engravers' Script. Mistrzem prowadzącym nas po meandrach copperplate'a będzie George Bickham.
  
Kraków       
Fraktura, czyli bliżej nam do baroku niż gotyku. Fraktura wyewoluowała z pisma gotyckiego, jest jego późną formą. W historii pisma możemy zauważyć pewne analogie z architekturą - półokrągłe romańskie okna przypominają łuki uncjały, pnące się w górę strzeliste litery tekstury przypominają gotyckie katedry, zaś ostatnia faza gotyku zwana gotykiem płomienistym, pozwala nam odnaleźć podobieństwo z literami fraktury. Fractus po łacinie oznacza "złamany" i choć złamane kreski są w wielu pismach gotyckich, to tylko tę późną, niemiecką XVI-wieczną odmianę pisma nazywamy frakturą, choć warto zaznaczyć, że bardzo często występuje także pod nazwą szwabacha. W tej podróży na południe Polski poznamy litery fraktury wzorowane na Mszale biskupa Erazma Ciołka, manuskrypcie stworzonym w Polsce.

Cena i czas trwania

kurs jednodniowy:

niedziela w godzinach 10:00-17:00

12 lutego 2023
26 lutego 2023

cena: 370 zł za 6 godzin kursu

(tematy: Monte Cassino, Akwin)

kurs dwudniowy:

sobota i niedziela w godzinach 10:00-17:00

18-19 lutego 2023

cena: 690 zł za 12 godzin kursu

(tematy: Monte Cassino, Akwin, Londyn, Kraków)

harmonogram zajęć:
10:00 - 11:30 warsztat
11:30 - 11:45 przerwa kawowa
11:45 - 13:00 warsztat
13:00 - 13:30 przerwa obiadowa
13:30 - 15:00 warsztat
15:00 - 15:15 przerwa kawowa
15:15 - 17:00 warsztat
 
gwarancją rezerwacji miejsca jest wpłata zaliczki w wysokości 300 zł, pozostałą część kwoty należy wpłacić najpóźniej tydzień przed rozpoczęciem zajęć
(cena zawiera wszystkie narzędzia i materiały, jeden lub dwa obiady dwudaniowe wegańskie, przekąski i napoje podczas przerw kawowychprzygotowane przez VEGE STORY)
 

Prowadzący

Grzegorz Barasiński

kaligraf, religioznawca, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego, prezes Polskiego Towarzystwa Kaligraficznego. Kaligrafuje alfabetem łacińskim, rosyjskim, hebrajskim, odtwarza historyczne pergaminy, szczególnie zajmuje się religijnym i mistycznym wymiarem pięknego pisania ksiąg świętych oraz pismem wykorzystywanym i nauczanym w pierwszych klasach szkół podstawowych. Interesuje się i zgłębia wszelkie dziedziny związane z kaligrafią - paleografia, historia sztuki, pergaminiarstwo, iluminatorstwo, historia pisma. Założyciel Krakowskiej Szkoły Kaligrafii, Iluminatorstwa i Dziedzin Pokrewnych.

Rezerwacja

ul. Odolańska 60
02-562 Warszawa

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 692 870 303

godziny otwarcia: 
pn.-pt. 9.00-20.00
sb.-ndz. 10.00-18.00 

Śledź nas

Dołącz do naszego newslettera


Realizacja: Asearch.pl | Sztukarnia 2020