Odkrywcy sztuki
kurs semestralny dla dzieci
Cotygodniowy cykl zajęć dla przedszkoli „Odkrywcy sztuki” ma na celu zapoznanie małych uczestników warsztatów z najważniejszymi artystami, technikami plastycznymi, rozwiązaniami artystycznymi, zarówno dawnymi, jak i współczesnymi. Każdy miesiąc stanowić będzie zaproszenie do przygody z innym twórcą. To będzie nasz punkt wyjścia, drogowskaz i zachęta do odkrywania bogactwa świata sztuki. Naszymi przewodnikami staną się m.in. Pablo Picasso, Claude Monet, Vincent van Gogh, Jackson Pollock i wielu innych. Dzięki nim dzieci poznają nie tylko różnorodność technik artystycznych (kubizm, dywizjonizm, ekspresjonizm, action painting itd.), tematów (portret, pejzaż, weduta, abstrakcja itd.), ale, również, przekonają się o sile pasji, kreatywności, duchu wynalazczości i eksperymentatorstwa, tak obecnym w sztuce. Zainspirowane przykładami artystów dzieci, same staną się małymi odkrywcami. Podczas zajęć usłyszą ciekawe opowieści, pobawią się w interpretowanie dzieł sztuki oraz wykonają prace plastyczne, dzięki którym poznają i wypróbują różnorodne rozwiązania i narzędzia plastyczne (m.in. malarstwo, rzeźbę, makietę, kolaż, rysunek, ilustrację). Kontakt ze sztuką pozwoli im na kształtowanie wielu kompetencji i umiejętności (np. nazywania tego, co widzą, szukania własnych rozwiązań, wytrwałości itp.). Dzieci będą mogły rozwinąć swoją pasję, kreatywność i postawę twórczą, przydatną nie tylko w sztuce, czy nauce, ale, także, w życiu. Podczas spotkań prowadzący zadba o dobrą atmosferę, bezpieczną przestrzeń do wyrażania siebie, ekspresji twórczej, doświadczania i nauki.
Cotygodniowy cykl zajęć dla przedszkoli „Odkrywcy sztuki” ma na celu zapoznanie małych uczestników warsztatów z najważniejszymi artystami, technikami plastycznymi, rozwiązaniami artystycznymi, zarówno dawnymi, jak i współczesnymi. Każdy miesiąc stanowić będzie zaproszenie do przygody z innym twórcą. To będzie nasz punkt wyjścia, drogowskaz i zachęta do odkrywania bogactwa świata sztuki. Naszymi przewodnikami staną się m.in. Pablo Picasso, Claude Monet, Vincent van Gogh, Jackson Pollock i wielu innych. Dzięki nim dzieci poznają nie tylko różnorodność technik artystycznych (kubizm, dywizjonizm, ekspresjonizm, action painting itd.), tematów (portret, pejzaż, weduta, abstrakcja itd.), ale, również, przekonają się o sile pasji, kreatywności, duchu wynalazczości i eksperymentatorstwa, tak obecnym w sztuce. Zainspirowane przykładami artystów dzieci, same staną się małymi odkrywcami. Podczas zajęć usłyszą ciekawe opowieści, pobawią się w interpretowanie dzieł sztuki oraz wykonają prace plastyczne, dzięki którym poznają i wypróbują różnorodne rozwiązania i narzędzia plastyczne (m.in. malarstwo, rzeźbę, makietę, kolaż, rysunek, ilustrację). Kontakt ze sztuką pozwoli im na kształtowanie wielu kompetencji i umiejętności (np. nazywania tego, co widzą, szukania własnych rozwiązań, wytrwałości itp.). Dzieci będą mogły rozwinąć swoją pasję, kreatywność i postawę twórczą, przydatną nie tylko w sztuce, czy nauce, ale, także, w życiu. Podczas spotkań prowadzący zadba o dobrą atmosferę, bezpieczną przestrzeń do wyrażania siebie, ekspresji twórczej, doświadczania i nauki.
Zapozna się z podstawowymi technikami plastycznymi m.in. malarstwem, rzeźbą, rysunkiem, architekturą, kolażem, sztuką współczesną
Zapoznana się z różnorodnością rozwiązań artystycznych. Pokaże my mu, że jest wiele dróg i rozwiązań danego zagadnienia
Zostanie pobudzona jego kreatywność
Bedzie się bawiło poprzez sztukę
Otworzy je na ekspresję własną i swobodne poszukiwania
Zwróci uwagę, przede wszystkim, na proces powstawania pracy
Przygotuje je do odbioru sztuki – zajęciom towarzyszą rozmowy o tym, co dzieci widzą, jakie mają skojarzenia patrząc na daną pracę
Pokaże mu, że każde dziecko może być twórcą
opiekę merytoryczną wykwalifikowanego instruktora
wszystkie niezbędnie do pracy materiały i narzędzia
twórczą i inspirującą atmosferę
nieograniczoną swobodę twórczości
- FANTASTYCZNE ZWIERZĘTA
– ilustracja
– fantastyczna moc wyobraźni w sztuce
– wymyślone zwierzęta;
– sylwetka artystów: Marii Anto, Józefa Wilkonia - KUKIEŁKI
– kukiełki, lalki;
– artystyczne lalki;
– awangarda;
– geometria w sztuce;
– sylwetki artystów: Aleksandry Aleksandrovny Ekster, Sophie Taeuber-Arp, Oskara Schlemmera; - FOLKLOR
– sztuka ludowa;
– tradycja a nowoczesność;
– zdobnictwo;
– przedstawienie dawnych zawodów;
– zasada proporcji w sztuce;
– wzory z Zalipia, Włocławka, Łowicza;
– sylwetka artystów: Marii Korsak, Leokadii Płonkowej, Józefa Chełmowskiego; - MUZYKA W SZTUCE
– ekspresja w muzyce i w sztukach plastycznych;
– znak plastyczny (kolor, kształt) a realistyczne przedstawienie;
– sylwetki artystów: Wassily’ego Kandinsky’ego, Johna Lurie’go; - ŚMIESZNE PRZEDMIOTY
– pop art;
– żarty w sztuce;
– inspiracja codziennością;
– zabawa skalą i kontekstem;
– sylwetki artystów: Marcela Duchampa, Claesa Oldenburga; - WEDUTA
– klasyczne tematy w sztuce;
– panorama, widok miasta;
– perspektywa z lotu ptaka;
– przedstawienie Warszawy sprzed 250 lat;
– sylwetki artystów: Edwarda Dwurnika, Canaletta; - ASAMBLAŻ
– sztuka z użyciem „gotowych” materiałów;
– przestrzeń w sztuce;
– zabawa w sztuce;
– sylwetki artystów: Maxa Ernsta, Josepha Cornella, René Magritte’a, Meret Oppenheim, Salvadora Dalí’ego; - SOUND ART
– sztuka dźwięku;
– sztuka multimedialna;
– sztuka, której nie można dotknąć, ani zobaczyć;
– sylwetki artystów: Johna Cage’a, Joe Jonesa, Susan Philipsz, Konrada Smoleńskiego, Alvina Luciera, Krzysztofa Wodiczko; - MAŁA RZEŹBA
– rzeźba w przestrzeni publicznej;
– kontrast w sztuce;
– wykorzystanie kontekstu przestrzeni w sztuce;
– sylwetka artystów: Liliany Porter, Slinkachu; - MEDALE
– konkursy, nagrody w świecie sztuki;
– za co przyznawane są wyróżnienia, co trzeba zrobić, żeby dostać nagrodę;
– co w sobie cenimy, za co chcielibyśmy być wyróżnieni;
– konkurs: Nagroda im. Jana Cybisa; - RZEŹBA ARCHITEKTONICZNA
– myślenie przestrzenne w sztuce;
– skala, konstrukcja;
– sylwetka artystki: Magdaleny Więcej; - KSIĄŻKA ARTYSTYCZNA
– sztuka wieloelementowa;
– książki, które nie są do czytania, ale do oglądania;
– zabawa skalą, formą, techniką;
– przestrzenność;
– sylwetki artystów: Lisy Kokin, Franka Turka, Lucille’a Moroniego, Su Blackwell;
brak terminu
Klaudia Burza
Absolwentka pedagogiki specjalnej na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Doświadczenie w pracy z dziećmi zbierała podczas rocznego wolontariatu i tutoringu w Akademii Przyszłości, stażu w świetlicy socjoterapeutycznej, prowadząc zajęcia plastyczne w przedszkolach, liczne warsztaty artystyczne czy pracują jako animatorka zabaw dziecięcych. W grupach nieformalnych wielokrotnie współorganizowała wystawy, koncerty, prelekcje oraz inne wydarzenia. W pracy zawodowej przykłada wagę do przekazywania wartości które są jej bliskie tj poszanowanie przyrody, zwierząt i drugiego człowieka.
Magda Sypniewska
Magda to fenomen Sztukarni - osoba z wyjątkowo pozytywnym nastawieniem do życia, otwartością, życzliwością, siłą i radością, a w tym wszystkim cudownie zorganizowana, przygotowana na każde zadanie, punktualna i gotowa do pomocy. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunku Pedagogika ogólna ze specjalnością Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Już zaczynając studia udzielała się wolontaryjnie, pracowała przy animacjach dla dzieci oraz prowadziła warsztaty dla najmłodszych.
Od ponad 6 lat związana ze Sztukarnią, zajmuje się obługą klienta oraz prowadzi kursy i zajęcia dla przedszkolaków oraz dzieci w klasach 1-3. Przez prawie 3 lata prowadziła regularne warsztaty artystyczne w przedszkolach oraz warsztaty wyjazdowe w szkołach w ramach sztukarnianego działu edukacji. Aktualnie jest koordynatorką i kierowniczką letnich i zimowych półkolonii dla dzieci. Organizuje liczne projekty edukacyjne oraz prowadzi szkolenia instruktorskie dla kadry. Uczy najmłodszych eksperymentu artystycznego, podstaw ceramiki i wielu innych technik. W prowadzonych przez siebie zajęciach uwielbia różnorodność technik i możliwości: prowadzi kursy w taki sposób, żeby każde dziecko mogło odkryć swoje ulubione zajęcia, które następnie będzie mogło kontynuować w starszym wieku na kursie malarstwa, ceramiki czy szycia.